Δευτέρα 9 Ιανουαρίου 2012

Θεματική Ενότητα: Διαφήμιση - Καταναλωτισμός

                      
Θέμα: Είστε ένας πολίτης που ανήκει στο σύλλογο των καταναλωτών και σ’ ένα συνέδριο έχετε στόχο να ενημερώσετε και να διαφωτίσετε το κοινό για τις αρνητικές επιπτώσεις της διαφήμισης στη ζωή του ανθρώπου καθώς και τους τρόπους βάση των οποίων πρέπει να λειτουργεί η διαφήμιση, ανταποκρινόμενη στους κώδικες της δημοσιογραφικής δεοντολογίας. Ποιους τρόπους πειθούς και ποια επιχειρήματα θα χρησιμοποιούσατε για να πείσετε;


Ενδεικτικό Σχεδιάγραμμα

Πρόλογος

      Αγαπητοί Σύνεδροι,
γνωρίζετε όλοι ότι η διαφήμιση στις μέρες μας στηρίζεται στα σύγχρονα οπτικοακουστικά μέσα και έχει σαν στόχο να προσελκύσει το καταναλωτικό κοινό. Η διαφήμιση εξυπηρετεί βασικά την κατανάλωση. Μπορεί μεν να έχει τις θετικές της επιδράσεις, δεν παύει όμως από το να λειτουργεί και αρνητικά σε βάρος του πολίτη.


Κύριο Μέρος

Αρνητικές Επιδράσεις

Ø  Η διαφήμιση υποδουλώνει πνευματικά και ψυχικά τον άνθρωπο, οδηγεί σ’ ένα είδος εξάρτησης αφού του στερεί την ελευθέρια του και τον οδηγεί σε πλασματικές ανάγκες.

Ø  Αυξάνει την καταναλωτική μανία του ανθρώπου ώστε να μετατρέπει τον πολίτη σε πελάτη και να τον οδηγεί σε παράνομες ακόμα ενέργειες προκείμενου ν’ ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της διαφήμισης.

Ø  Η οργανωμένη και παρατεταμένη διαφήμιση των μεγάλων προκαλεί τον εκτοπισμό των μικρών επιχειρήσεων, οι οποίες δεν έχουν τη δυνατότητα να διαφημίζουν τα προϊόντα τους.

Ø  Προκαλεί άγχος και αισθήματα μειονεξίας στον άνθρωπο, ο οποίος επιδίδεται σε μια συνεχή εργασία προκείμενου να εξασφαλίσει όλα τα διαφημιζόμενα προϊόντα.

Ø  Χειραγωγούνται τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, γιατί είναι υποχρεωμένα να προβάλλουν συνεχώς διαφημίσεις για τα δικά τους συμφέροντα.

Ø  Μαθαίνει ο πολίτης ν’ αντιμετωπίζει τη ζωή υλιστικά και να πιστεύει πως μόνο τ’ αγαθά μπορούν να τον κάνουν ευτυχισμένο. Έτσι τον ενδιαφέρει η κοινωνική προβολή κι όχι η ουσία της ζωής.

Ø  Εξευτελίζονται οι ανθρώπινες σχέσεις και τα συναισθήματα. Υποτιμάται η νοημοσύνη του πολίτη και προκαλούνται αλόγιστες επιθυμίες στα μικρά παιδία.

Ø  Οι υπέρογκες διαφημιστικές δαπάνες έχουν σαν αποτέλεσμα την αύξηση της τιμής του προϊόντος, έτσι το σύνολο επωμίζεται το κόστος.

Ø  Η διαφήμιση οδηγεί στη μαζοποιηση του πολίτη, με αποτέλεσμα ν’ αδιαφορεί για τα πολιτικά και κοινωνικά θέματα.


Συνδετική Παράγραφος


Τρόποι στήριξης της σωστής λειτουργίας της διαφήμισης

Ø  Απαιτείται καλλιέργεια της κριτικής ικανότητας, ώστε να ξεχωρίζει ο άνθρωπος τα διαφημιστικά μηνύματα που τον εξυπηρετούν και εκείνα που το βλάπτουν. Η κριτική ικανότητα δημιουργείται μέσω της παιδείας.

Ø  Οι διαφημιστές πρέπει να σέβονται το δεκτή χωρίς να προσβάλλουν την πνευματική του υπόσταση αλλά ούτε και τους ανταγωνιστές τους.

Ø  Χρειάζεται έλεγχος και παρέμβαση της πολιτείας στη χρήση και στο περιεχόμενο της διαφήμισης, ώστε η διαφήμιση να έχει θετικά αποτελέσματα.

Ø  Δημιουργία ιδρύματος καταναλωτών που θα έχει σαν έργο της, την προστασία των καταναλωτών από την κερδοσκοπία ή την παραπλανητική διαφήμιση.

Ø  Ο άνθρωπος ν’ αποκτήσει ηθικές αντιστάσεις και να ξέρει τι επιλέγει, να παραμένει ελεύθερος στις σκέψεις του, να ιεραρχεί τις ανάγκες του, ν’ αναπτύξει πνευματικά ενδιαφέροντα.


Επίλογος
     
     Κύριες και κύριοι σύνεδροι, θα πρέπει όσο γίνεται να περιορίσουμε τις αρνητικές επιπτώσεις της διαφήμισης για να έχουμε μια ανθρώπινη και ουσιαστική ζωή που θα μας γεμίζει, χωρίς να μας καταστρέφει.












Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου