Δευτέρα 9 Ιανουαρίου 2012

Θεματική Ενότητα: Διαφήμιση - Καταναλωτισμός

                               
Θέμα: Υποθέστε ότι στο πολιτιστικό κέντρο της πόλης σας γίνεται μια συζήτηση με θέμα την επίδραση της διαφήμισης στη ζωή του σύγχρονου ανθρώπου. Ανάμεσα στις ομιλίες που εκφωνούνται περιλαμβάνεται και η δική σας που αναφέρεται στους λόγους για τους οποίους η διαφήμιση γνωρίζει τεράστια εξάπλωση σήμερα και ασκεί τόση έντονη επίδραση στον άνθρωπο καθώς και στις επιπτώσεις που μπορεί αυτή να έχει στην ελευθερία του σημερινού ανθρώπου.
Χρησιμοποιήστε τις μεθόδους πειθούς για να καταγράψετε τις σκέψεις σας.

Ενδεικτικό Σχεδιάγραμμα

Πρόλογος

      Κυρίες και κύριοι,
Όλοι γνωρίζουμε πως η διαφήμιση έχει καταλάβει αδιαμφισβήτητα ύψιστη σημασία στο σύγχρονο μεταβιομηχανικό κόσμο και στην εποχή της διεθνοποίησης της αγοράς και του παγκόσμιου ανταγωνισμού. Αυτή από τη μια πλευρά αποτελεί συνδετικό κρίκο μεταξύ παραγωγής και κατανάλωσης και συντελεί στην οικονομική ανάπτυξη και πρόοδο. Από την άλλη όμως προβάλλει πρότυπα κατανάλωσης και ζωής τα οποία αλλοτριώνουν τον άνθρωπο. Το σίγουρο πάντως είναι ότι η διαφήμιση ασκεί καταναλωτική επίδραση στη ζωή του ανθρώπου.

Κύριο Μέρος

Λόγοι εξάπλωσης της διαφήμισης

Ø  Αγαπητοί μου, η διαφήμιση σήμερα γνωρίζει μεγάλη εξάπλωση. Η προβολή πλεονεκτημάτων, προσώπων, αγαθών, ιδεών είναι απαραίτητη. Προσφέρει σημαντικά στο σύγχρονο άνθρωπο.

Ø  Η διαφήμιση συμβάλλει στην αύξηση της παραγωγής με αποτέλεσμα να κινείται το χρήμα, να αναπτύσσεται το εμπόριο και να προοδεύει η οικονομία. Έτσι διεθνοποιείται σήμερα σε παγκόσμιο επίπεδο η διακίνηση των προϊόντων.

Ø  Στο χώρο της διαφήμισης εργάζονται πάρα πολλοί επιστήμονες, πράγμα που συντελεί στη μείωση της ανεργίας. Καλλιεργεί τον ανταγωνισμό και δημιουργεί προϋποθέσεις για τη βελτίωση της ποιότητας των διαφημιζόμενων προϊόντων.

Ø  Πέρα από την οικονομική της σημασία, η διαφήμιση αποτελεί σήμερα μια τεράστια δύναμη πληροφόρησης στις σύνθετες και πολύπλοκες κοινωνίες μας. Μας ενημερώνει για ποικίλες ιδέες, για πρόσωπα, για προϊόντα και προσφέρει τη δυνατότητα επιλογής.

Ø  Πολλές διαφημίσεις συντελούν ακόμα και στην ενίσχυση της αισθητικής μας γιατί πράγματι υπηρετούν το ωραίο ενώ κάποιες άλλες επιτελούν πολύτιμο κοινωνικό έργο γιατί ενημερώνουν, ευαισθητοποιούν τους πολίτες για ζωτικά θέματα όπως το AIDS, το οικολογικό πρόβλήμα, τα ναρκωτικά, την απεργία.
Ø  Η αξία της διαφήμισης είναι τεράστια, όμως μπορεί να βελτιωθεί αν εκλείψει κατά κάποιο τρόπο ο ανταγωνισμός μεταξύ των επιχειρήσεων που επιβάλλει τη διαφήμιση.

Ø  Η μεγάλη ανάπτυξη της τεχνολογίας και η σπουδαία εξέλιξη των μέσων μαζικής ενημέρωσης δίνουν στη διαφήμιση τη δυνατότητα να ωραιοποιείται και να γίνεται πιο εντυπωσιακή. Η διαφήμιση έχει μεγάλη επίδραση στην επιστήμη.


 Συνδετική παράγραφος


 Η διαφήμιση στερεί την ελευθερία του ανθρώπου

Ø  Ο άνθρωπος υποδουλώνεται και χάνει τη ψυχική του ελευθερία. Γκρεμίζει το ψυχικό του κόσμο και τελικά προδίδει τη ψυχή του στα υλικά αγαθά.

Ø  Ο σύγχρονος άνθρωπος επηρεάζεται και από το υλιστικό, καταναλωτικό πρότυπο της εποχής μας και γίνεται θύμα της διαφήμισης και των έντεχνων μηχανισμών της. Η διαφήμιση  αποξενώνει τον άνθρωπο.

Ø  Ο σύγχρονος άνθρωπος μετατρέπεται σ’ ένα γρανάζι της μηχανής, γίνεται δούλος των επιτευγμάτων και δε βρίσκει την εσωτερική του πληρότητα στην επαφή με το συνάνθρωπο του. Αντίθετα αισθάνεται μοναξιά και παρασύρεται από τα ψεύτικα πρότυπα.

Ø  Ο μαζοποιημένος υπερκαταναλωτής δεν μπορεί να είναι ελεύθερος γιατί καθημερινά υφίσταται στην οικονομική αφαίμαξη κοπιάζοντας ασταμάτητα, πνευματικά και σωματικά.

Ø  Η διαφήμιση ενισχύει το άγχος του σημερινού ανθρώπου με αποτέλεσμα να χάνει τη ψυχική του ηρεμία και ελευθερία και να υποδουλώνεται συνεχώς σε μεγαλύτερες και περιττές ανάγκες.

Ø  Η διαφήμιση κάνει και πλύση εγκεφάλου. Αδρανοποιεί τη σκέψη του δέκτη, τον καθιστά υποχείριο της και τελικά τον παθητικοποιεί αφαιρώντας του την κριτική ικανότητα. Έτσι αποπροσανατολίζεται και τελικά απομακρύνεται από τα κοινά. Άρα μ’ αυτό τον τρόπο βλάπτει και τη δημοκρατία.

Ø  Τέλος μέσω της διαφήμισης αλλοιώνεται και ηθικά ο άνθρωπος γιατί γίνεται άπληστος και πλεονέκτης με αποτέλεσμα να χάνει κάθε αίσθημα ευθύνης και συνείδησης. Περιορίζεται και προβάλλεται το πρότυπο του «έχειν» και όχι του «είναι».


Επίλογος

Είναι λοιπόν η διαφήμιση μια λειτουργία που υπηρετεί δύο σκοπούς. Τον ενεργητικό και τον καταλυτικό. Απαιτείται όμως κατάλληλη παιδεία τόσο από τους διαφημιστές όσο και από τους δέκτες, ώστε ν’ αξιοποιούμε τις δυνατότητες που μας προσφέρει και να αποφεύγουμε τους κινδύνους που εγκυμονεί για την ακεραιότητα μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου