Δευτέρα, 9 Ιανουαρίου 2012

Θεματική Ενότητα: Τεχνολογία - Εκπαίδευση


Θέμα: Σ΄ ένα άρθρο σας προσπαθήστε να παρουσιάσετε το προφίλ του ανθρώπου στα πλαίσια της σύγχρονης τεχνοκρατικής αντίληψης καθώς και στους τρόπους μέσω των οποίων το σχολείο μπορεί να συμβάλει στην ελευθερία του ανθρώπου και στη σωστή χρήση της τεχνολογίας.

Ενδεικτικό Σχεδιάγραμμα

Πρόλογος

Η μεγάλη και διαρκής ανάπτυξη της τεχνολογίας αποτελεί τον καρπό του ανθρώπινου πνεύματος. Επιφέρει μεγάλες ανακατατάξεις στην κοινωνία και συμβάλλει στον εξανθρωπισμό της ζωής μας. Έτσι ο σύγχρονος άνθρωπος μέσω της χρήσης της μηχανής χάνει το μέτρο. Συχνά υποδουλώνεται σε μια στείρα τεχνοκρατική αντίληψη. Εγκλωβίζεται και χάνει την ελευθέρια του.

Κύριο Μέρος

Υποδούλωση του ανθρώπου στη μηχανή

Ø  Συνηθίζουμε σήμερα να λεμε ότι η τεχνολογία είναι υπεύθυνη για όλα τα κακά της ανθρωπότητας. Η λειτουργία της όμως βρίσκεται στη σοφία του ανθρώπου που μαθαίνει ν’ αξιολογεί τις δυνατότητες του, κάποτε όμως και να τις υπερβαίνει. Οι φοβεροί εξοπλισμοί δεν απειλούν μόνο την ειρήνη αλλά και την ελευθέρια του ανθρώπου.

Ø  Τα Μ.Μ.Ε. στερούν από τον άνθρωπο την πνευματική του ελευθερία γιατί παραπληροφορούν, προκαλούν την προπαγάνδα και οδηγούν στην πνευματική συσκότιση.

Ø  Είναι φυσικό να χάνει τη ψυχική του ελευθερία κι ακόμα τη συναίσθηση ότι υπάρχει. Τρέχει να προλάβει τις εξελίξεις της επιστήμης και της τεχνολογίας, αδυνατεί όμως να ελέγξει τα ψυχικά του πάθη για αγορά και κατανάλωση.

Ø  Η αποξένωση του από το συνάνθρωπο του είναι μια έκφραση της υποδούλωσης του. Ο σημερινός άνθρωπος απειλείται από τα ίδια τα επιτεύγματα του. Απειλείται βέβαια όταν δεν έχει την κοινωνική ελευθερία ώστε να αισθάνεται μια αυθύπαρκτη μονάδα. Επομένως δεν μπορεί κανείς ν’ αμφισβητήσει τον αλλοτριωτικο ρόλο που μπορεί να δημιουργήσει η τεχνολογία και να στερήσει από τον άνθρωπο την ελευθερία του.

Ø  Η τεχνολογία αποτελεί επικίνδυνο εχθρό για τον άνθρωπο αφού του βιομηχανοποιεί τη ζωή του και του στερεί τον ελεύθερο του χρόνο. Χρειάζεται λοιπόν να συνειδητοποιήσει ότι η τεχνολογία δεν πρέπει ν’ αποτελεί αυτοσκοπό αλλά το μέσο εξυπηρέτησης. Το μόνο που σκέφτεται είναι πως να αξιοποιήσει τον ελεύθερο του χρόνο.

Συνδετική Παράγραφος

Ρόλος του σχολείου

Ø  Το σχολείο οφείλει να συμβάλει στη σφαιρική μόρφωση των νέων ώστε με το πνεύμα και το ήθος τους να αμύνονται στη μονομέρεια της ειδίκευσης και να μην καταντούν στυγνοί τεχνοκράτες.

Ø  Έχουν χρέος να ενισχύσουν τις πολιτιστικές τους δραστηριότητες δίνοντας έμφαση στην τέχνη, στην παράδοση, στον αθλητισμό. Έτσι θα εξασφαλίσουν ένα πνευματικό υπόβαθρο στους νέους ώστε να μην παρακολουθούν τις εξελίξεις στην τεχνολογία προσαρμοζόμενοι στο πνεύμα της εποχής τους, χωρίς όμως να γίνονται προδοπληκτοι.

Ø  Οι δάσκαλοι μπορούν να επηρεάσουν τους νέους θετικά και οφείλουν να τους προσανατολίσουν προς τον ανθρωπισμό, την ελευθερία, την παιδεία, τη δημοκρατία και άλλες αξίες ώστε να διέπονται από ψηλά οράματα και να μην υποδουλώνονται στη μηχανή και στην ύλη.

Ø  Οφείλει να νοιάζεται ο καθένας για μια τεχνολογία με ανθρώπινο πρόσωπο ώστε να μην μετατρέπεται η επιστήμη σε αυτοσκοπό η να μην εξυπηρετεί οικονομικά και κοινωνικά συμφέροντα.

Ø  Το σχολείο οφείλει να στρέψει το νέο σε κοινωνικά και πνευματικά ενδιαφέροντα τα οποία θα τον βοηθήσουν να κατανοήσει την αξία του, τις δημιουργικές του δυνατότητες, να μπορεί να ασκεί αυτοκριτική και να μην ετεροκαθορίζεται από την τεχνολογία.


Επίλογος
















                                  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου