Τρίτη 10 Ιανουαρίου 2012

Ασκήσεις στους Τρόπους Ανάπτυξης Παραγράφου

1. Αν κάποιος με ρωτούσε, αν και τώρα ακόμα μου φαίνονται οι νόμοι του Λυκούργου ότι παραμένουν αμετάβλητοι, αυτό, μα το Δία, θα το έλεγα με επιφύλαξη. Γιατί ξέρω ότι πρωτύτερα οι Λακεδαιμόνιοι προτιμούσαν να συναναστρέφονται στην πατρίδα τους μεταξύ τους έχοντας λίγα αγαθά παρά να διαφθείρονται ως αρμοστές στις πόλεις και να κολακεύονται. Και γνωρίζω ότι κάποτε αυτοί φοβούνταν να έχουν χρήματα, ενώ τώρα μερικοί υπερηφανεύονται που τα έχουν αποκτήσει. Ξέρω καλά επίσης ότι παλιότερα γι’ αυτό το λόγο γίνονταν ξενηλασίες και ότι δεν ήταν δυνατό να αποδημούν, για να μη γίνονται οκνηροί οι πολίτες εξαιτίας των ξένων. Εντούτοις, αυτοί που τώρα θεωρούνται πρώτοι επιδιώκουν με ζήλο πώς δε θα πάψουν ποτέ να είναι αρμοστές σε ξένη πόλη. Και κάποτε φρόντιζαν πώς θα ήταν άξιοι να διοικούν. Τώρα όμως ασχολούνται πολύ περισσότερο με το πώς θα γίνουν άρχοντες παρά πώς θα γίνουν άξιοι γι’ αυτά τα αξιώματα.

………………………………………………………………………………………………

2. Ο πνευματικός άνθρωπος πρέπει να συναισθάνεται το ρόλο του μέσα στον κοινωνικό χώρο. Από κάποια ιδιαιτερότητα που οφείλεται σε φυσικές διεργασίες (για παράδειγμα, αυξημένος δείκτης νοημοσύνης), σε κοινωνικές συνθήκες (για παράδειγμα, άνεση για σπουδές και για κοινωνική ανάδειξη) και σε προσωπικό μόχθο έχει φθάσει σε υψηλό, σε σύγκριση πάντα με το μέσο επίπεδο των άλλων μελών της κοινωνίας του, επίπεδο πνευματικής καλλιέργειας. Είναι συνεπώς σε καλύτερη θέση να αντιληφθεί τη λειτουργία της κοινωνικής ζωής, να διαγνώσει τις ανάγκες της και στο μέτρο των δυνάμεων του να συμβάλει σε αποτελεσματική κάλυψή τους.

………………………………………………………………………………………………

3. «Κάθε προσπάθεια τηλεοπτικού απομονωτισμού είναι και κωμικά μάταιη. Οι δορυφόροι τηλεοπτικών αναμεταδόσεων δεν έχουν ανάγκη από τη σύμπραξη κανενός για να στηθούν σε κάποιο σημείο του διαστήματος και να καταβρέχουν με προγράμματα το μεγαλύτερο μέρος του κάθε ημισφαιρίου. Και πολύ προσεχώς, ίσως μέσα στο χρόνο, θα βρίσκονται στο εμπόριο κεραίες αρκετά φτηνές και όχι πολύ ογκώδεις, που θα επιτρέπουν στον κάθε ιδιώτη την άμεση λήψη από το δορυφόρο, δηλαδή τη λήψη χωρίς επίγειο και κρατικά ελεγχόμενο δορυφορικό σταθμό. Οι «δορυφόροι άμεσης εκπομπής» θα έχουν τότε ως πρώτο χιουμοριστικό πρόγραμμα τη σάτιρα των κυβερνήσεων που θέλησαν να τους εμποδίσουν ή δε θέλησαν να συμπράξουν στη λειτουργία τους».

………………………………………………………………………………………………

4. Ο τελευταίος πόλεμος μας έδωσε την ευκαιρία να φρίξομε με την έκταση που πήραν μερικά χαρακτηριστικά για τη διαφθορά του ανθρώπου φαινόμενα. Όπως η εγκληματική κερδοσκοπία της «μαύρης αγοράς», τα βασανιστήρια μέσα σε στρατόπεδα αιχμαλώτων και ομήρων, η αγριότητα του εμφυλίου, του αδελφικού σπαραγμού. Αν διαβάσουμε όμως τον κώδικα του Χαμουραπή και τον «κατά Σιτοπωλών» λόγο του Λυσία, θα βεβαιωθούμε ότι στο μαυρεμπόριο ούτε χειρότερη ούτε καλύτερη από άλλες εποχές υπήρξε η δική μας. Οι ευσεβείς Πέρσες βασάνιζαν σκληρά τους αιχμαλώτους των και παλαιότερα οι Ασσύριοι ήσαν πολύ εφευρετικοί σε τέτοια μαρτύρια. Τέλος, ο Θουκυδίδης μας έχει διασώσει σκηνές αγριότητας σ’ εμφύλιους πολέμους, που δεν υπολείπονται από τις σύγχρονες θηριωδίες.

……………………………………………………………………………………………..

5. Στην αρχαιότητα, στα χρόνια του μεσαίωνα και ως τον περασμένο αιώνα η οικογένεια αποτελούσε ένα ισχυρό οικονομικό οργανισμό, που διαδραμάτιζε ένα σημαντικό ρόλο στην όλη κοινωνική ζωή και ασκούσε πολλές λειτουργίες, ιδιαίτερα την οικονομική, την εκπαιδευτική, την προστατευτική, την ψυχαγωγική και τη συναισθηματική. Από οικονομική άποψη, η οικογένεια λειτουργούσε ως ένα κέντρο, ως μια μονάδα παραγωγής και καταναλώσεως που ήταν σε θέση να ικανοποιήσει όλες σχεδόν τις ανάγκες των μελών της. Με την εκπαιδευτική της λειτουργία η οικογένεια αναλάμβανε τη φροντίδα για τη γενική μόρφωση και την επαγγελματική εκπαίδευση των παιδιών της. Με την προστατευτική της αποστολή η οικογένεια μεριμνούσε για την περίθαλψη των γερόντων, των αρρώστων και όλων των μελών της που είχαν υποστεί κάποιο ατύχημα και είχαν ανάγκη από βοήθεια. Αξιόλογη ήταν επίσης η ψυχαγωγική λειτουργία της οικογένειας ως κέντρου συναναστροφής και ψυχαγωγίας, λειτουργία που αναπλήρωνε, ιδίως στις αγροτικές περιοχές, την έλλειψη δημοσίων θεαμάτων και των λοιπών μέσων ψυχαγωγίας που έχουμε σήμερα.

………………………………………………………………………………………………

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου