Τρίτη 10 Ιανουαρίου 2012

Αποχαιρετισμός, Γ. Ρίτσου

Το ποίημα  «Αποχαιρετισμός» γράφτηκε το Μάρτη του 1957 όταν η θυσία του Γρηγόρη Αυξεντίου στο κρησφύγετο του Μαχαιρά, που προκάλεσε το θαυμασμό της παγκόσμιας κοινής γνώμης, ήταν νωπή στη μνήμη των Ελλήνων και των λαών.
Αναφέρεται σ’ ένα υποθετικό μονόλογο του Γρηγόρη Αυξεντίου λίγες μόνο ώρες, ίσως λεπτά, πριν το ολοκαύτωμα του. Το ποίημα παρουσιάζει πολλή εσωτερική και εξωτερική δράση και διατυπώνει αποφθεγματικά μεγάλες αλήθειες. Ο ήρωας που μονολογεί, αποχαιρετά τον κόσμο, τη ζωή, τον τόπο του. Η θυσία του Αυξεντίου συντελέστηκε στις 3 του Μάρτη 1957.
Ο ηρωϊκός θάνατος του Αυξεντίου και η φρικτή συμπεριφορά των Άγγλων συγκλόνισε το πανελλήνιο και τις όπου γης φιλελεύθερες και δημοκρατικές ψυχές.
Ο ήρωας με πολλή ηρεμία και αυτοκυριαρχία – ούτε πως πρόκειται σε λίγο να πεθάνει – αναπολεί, σκέφτεται στιγμές και σκηνές της ζωής (του) καθημερινές, απλές αλλά και φιλοσοφεί σε μεγάλα θέματα και εξηγεί πώς και γιατί βρέθηκε εκεί στη σπηλιά. Αυτή η απλότητα, η ηρεμία και φυσικότητα, η αναφορά στο θάνατο, στη θυσία, στους αγώνες του ανθρώπου κάνουν τον ήρωα απλό και καθημερινό, του αφαιρούν κάθε υπεράνθρωπη ιδιότητα για να μεγαλώσουν ακριβώς την πράξη, τον αγώνα και τη θυσία του, να κάνουν το κατόρθωμα του υπεράνθρωπο, με παγκόσμια και αιώνια ακτινοβολία και σημασία.
Πολύ απλά, χωρίς εξάρσεις και μεγαλοστομίες παρουσιάζεται μια από τις μεγαλύτερες πράξεις: Η συνειδητή απάρνηση της ζωής που είναι η υπερνίκηση του θανάτου για την αξιοπρέπεια της ζωής.

Ανάλυση αποσπάσματος

Α΄ ενότητα: «Ποτέ ...γεια σας»
Στην αρχή ο ήρωας βρίσκεται στη σπηλιά όπου συνειδητοποιεί την ευρυχωρία της, το μεγαλείο της, τη σημασία της, σε αντίθεση με τη στενότητα της (οξύμωρο σχήμα). Είναι τόσο ευρύχωρη που χωράει το γεωγραφικό χώρο της πατρίδας με τη χλωρίδα της, το θαλασσινό της στοιχείο, αλλά και την πολιτιστική της παράδοση, την ιστορία της, τις περιπέτειες της, αλλά και τα πανανθρώπινα ιδανικά, τα οράματα όλων των ανθρώπων, τα μικρά και τα μεγάλα. Ο Αυξεντίου εδώ εκπροσωπεί την πατρίδα και το έθνος των Ελλήνων. Συνδέεται στη συνείδηση του το στόμιο της σπηλιάς με τον ήλιο απ’ όπου θα περάσει μοιραία ο μάρτυρας φλεγόμενος, χωρίς να καεί και να μεταβεί από εκεί στην αιωνιότητα, στους ουρανούς.

Ήλιος: α) σύμβολο της δικής του προσωπικής απελευθέρωσης (μέσω της
                 θυσίας)
             β) σύμβολο της απελευθέρωσης της πατρίδας και της εθνικής
                 δικαίωσης.

«μην κλαίτε»: Προτρέπει τους άλλους να μην κλάψουν γι’ αυτόν γιατί η θυσία του δε θα πάει χαμένη.

«και ξέρω τώρα, όσο ποτέ, πως είναι δυνατή η ελευθερία»: η αυτοπροαίρετη (αυτόβουλη) επιλογή του θανάτου οδηγεί τον ήρωα στη συνειδητοποίηση του δυνατού της ελευθερίας. Δηλαδή όσο υπάρχουν άνθρωποι που δε διστάζουν να αγωνιστούν και να θυσιαστούν, η ελευθερία είναι εφικτή.

Β΄ ενότητα: «Όλο σας αποχαιρετώ...Το’ μαθα»
Είναι ένας αποχαιρετισμός σε αναβαθμούς, ξανά και ξανά, ολοένα τελειώνοντας πάλι ξαναρχίζει, παρεμβάλλει μέσα στον αποχαιρετισμό αξίες και γνωμικά, δείχνοντας έτσι τη μεγάλη αγάπη του για τη ζωή.

«Ναι, η πιο μεγάλη πράξη της ζωής μας είναι η απόφαση του θανάτου μας»: ο ήρωας έχει βγει από τους λαβύρινθους του διλήμματος και έχει πάρει την απόφαση του θανάτου ενώ θα μπορούσε να τον αποφύγει. Γι’ αυτό και αξιολογεί αυτή την απόφαση ως την κορυφαία πράξη της ζωής του. Είναι μια απόφαση που υπερβαίνει τις ατομικές ανάγκες, μια απόφαση θυσίας προς τους άλλους και ύψιστη έκφραση αξιοπρέπειας.

«σαν τιμή και σα χρέος για τους άλλους»: ο ηρωϊσμός του Αυξεντίου φαίνεται από το ότι διαλέγει το θάνατο γιατί θεωρεί ότι έτσι πρέπει, είναι ένα χρέος πέρα από τον εαυτό του, είναι προς τους άλλους. Αυτή η σκέψη για τους άλλους μεγαλώνει την αξία της θυσίας του.

«Όποιος μπορεί να νικήσει μια στιγμή τη ζωή του νικάει και το θάνατο»: όταν ο άνθρωπος γίνει ηθικά ελεύθερος και νικήσει τους πειρασμούς της ζωής τότε απελευθερώνεται και από το φόβο του θανάτου. Φοβάσαι το θάνατο γιατί αγαπάς τη ζωή και δεσμεύεσαι από αυτήν.

Γ΄ενότητα: «Τα πάντα...θα σας βοηθήσω»
«Τα πάντα είναι ανύπαρκτα πριν τα σκεφτείς και πριν τα πράξεις»: ο ήρωας εδώ λέει ότι η σκέψη μόνο για θυσία χωρίς την έμπρακτη υλοποίηση δεν είναι επαρκής αλλά και η πράξη που δεν είναι αποτέλεσμα ενσυνείδητης επιλογής, είναι μια ενστικτώδης επιπόλαιη πράξη. Αυτό που απαιτείται είναι και τα δύο (σκέψη-ενσυνείδητη απόφαση-πράξη)

«Και σεις αδέλφια μου πολύ με βοηθήσατε»: στον υπεράνθρωπο αγώνα του ο ήρωας αισθάνεται θερμή την παρουσία των συντρόφων του, σύσσωμο το έθνος γύρω του, αλλά και εκείνων που αγωνίστηκαν πριν απ’ αυτόν αλλά και εκείνων στους οποίους θα παραδώσει τη σκυτάλη για να συνεχίσουν την πορεία στο μέλλον. Πιστεύει ότι οι μεταγενέστεροι του θα ακολουθήσουν το παράδειγμά του. Η βεβαιότητα ότι «κάποιοι θα κλάψουν γι’ αυτόν» τον ενδυναμώνει στην απόφαση του θανάτου.

Δ΄ενότητα: «Τούτη η ώρα...Γεια σας»
«Τούτη η ώρα δεν είναι για καυχησιές και ηρωισμούς»: μπροστά στην κρισιμότητα των στιγμών, μπροστά στο θάνατο, οι καυχησιές δεν έχουν θέση. Εκδηλώνεται απλά ο συναισθηματικός πλούτος του ήρωα που δεν είναι καθόλου ασυμβίβαστος με τον ηρωϊσμό. Ενώ προτίμησε το θάνατο δε σημαίνει ότι ήταν απάνθρωπος μισητής της ζωής. Αντίθετα με τις σκέψεις που κάνει  ξεδιπλώνεται όλη η ανθρώπινη του διάσταση, η απλότητα και η γνησιότητα. Ο ήρωας ήταν πολύ ευαίσθητος, τρυφερός, συνηθισμένος,  λάτρευε τη ζωή, δεν ήταν υπεράνθρωπος.

«Τ’ αληθινό μπόι του ανθρώπου μετριέται πάντα με το μέτρο της λευτεριάς»: η αξία του ανθρώπου φαίνεται από το πόσο έτοιμος είναι να θυσιαστεί για την ελευθερία. Το ανάστημα του είναι τόσο πιο μεγάλο όσο αγαπά και εκτιμά την ελευθερία. Η δύναμη της ψυχής του κρίνεται από την εσωτερική ελευθερία. Χωρίς αυτή λέει ο ήρωας χάνεται και το νόημα της ζωής.

Ε΄ ενότητα: «Αν λυπάμαι...του φιλικού μας κόσμου»
«Αν λυπάμαι για κάτι είναι...»: Η σκέψη του ήρωα παλινδρομεί στις χαρές που ο ίδιος θα στερηθεί, ξεκινώντας από την υπέρτατη αγαλλίαση της γιορτής της απελευθέρωσης. Ο καημός του πλημμυρίζει την καρδιά του, γιατί δε θα συμμετάσχει στην οικοδόμηση του μελλοντικού ειρηνικού κόσμου αλλά ούτε θα μπορέσει να επαναλάβει τη βοήθεια που πρόσφερε στους απλούς ανθρώπους του τόπου του (να βοηθήσει τη γριά ή το γέρο αγωγιάτη, δε θα μπορεί να παίξει με τους νέους, δε θα μπορεί να διασκεδάσει με τους συνομίληκους του). Παρουσιάζεται για άλλη μια φορά ο ανθρώπινος χαρακτήρας του ήρωα και το απαράμιλλο πάθος με το οποίο αγαπά τη ζωή. Εδώ έγκειται και το μεγαλείο της θυσίας του.

«πέτρινα γόνατα του φιλικού μας κόσμου»: η λέξη πέτρινα υποδηλώνουν τη σκληρότητα του αγώνα. Τα γόνατα του φιλικού μας κόσμου είναι η ικετευτική και παρακλητική στάση του Κυπριακού λαού και αυτών που συμπάσχουν με την Κύπρο μέχρι την τελική απελευθέρωση.

Στ΄ ενότητα: «Άντε...ευχαριστώ»
«Άντε γριά μάνα, μην αρχίσεις τώρα τις κλάψες...»: σ’ ένα νοερό διάλογο με τη μητέρα του ο ήρωας προβάλλει την απαίτηση του για μια αξιοπρεπή , λεβέντικη, σπαρτιατική στάση ζωής και ταυτόχρονα εκφράζει τη βεβαιότητα ότι η μητέρα του ως γνήσια Ελληνίδα δε θα τον διαψεύσει. Της ζητά να παραμείνει περήφανη γιατί τότε ο εχθρός θα υποχωρήσει.

«Ο πατέρας θα με γνωρίσει από τις χοντρές ελληνικές κοκάλες και από το σταυρό της πατρίδας»: Η αναφορά στις «ελληνικές κοκάλες» και το «σταυρό της πατρίδας, είναι ένας ποιητικός υπαινιγμός στο ολοκαύτωμα του αλλά φανερώνουν και την ελληνορθόδοξη ταυτότητα του ήρωα. Ο ήρωας-ποιητής καθώς οδεύει στην ολοκλήρωση της θυσίας του, σε μια αυτοερωτική έξαρση νιώθει ταυτισμένος με την καρδιά της Ρωμιοσύνης. Η στάση του κόσμου, ο θαυμασμός, η εκτίμηση, η ευγνωμοσύνη, ακόμα και το πένθος δίνουν το δικαίωμα στον ήρωα να μιλά έτσι για τον εαυτό του.

Ζ΄ ενότητα: «Τώρα...για όλους»
«Η αρετή μας είναι η αμοιβαία μας χρησιμότητα»: ο ήρωας αισθάνεται ήρεμος γιατί νιώθει δίπλα του τη συμπαράσταση του συνανθρώπου του και οφείλει και αυτός να του συμπαρασταθεί διότι η αρετή του ανθρώπου στηρίζεται στην συμπαράσταση. Η ύψιστη αρετή είναι η αμοιβαία προσφορά και αλληλεγγύη. Μόνο έτσι θα πραγματοποιηθεί η αδελφοσύνη.

Η΄ ενότητα: «Με τούτη την αγάπη...Γεια σας»
«μια μέρα οι ξύλινοι σταυροί θα μπουμπουκιάσουν τριαντάφυλλα»: η κοινή προσπάθεια και η ανιδιοτελής προσφορά προς το συνάνθρωπο θα οδηγήσουν σε καλύτερες μέρες. Θα ανθίσουν οι σταυροί, θα νικήσουν οι αγωνιστές, θα υποχωρήσουν οι καταπιεστές.

«με τούτη την αγάπη θα λυγίσουμε κείνους που φέρνουν τ’ άδικο και σπέρνουνε το μίσος»: ο ήρωας πιστεύει ότι με την αγάπη προς την ελευθερία θα λυγίσει ο εχθρός. Δε θα λυγίσει με το μίσος αλλά με την αγάπη του πάσχοντα αδελφού μας.

«αυτή την ώρα δεν το ξέρω το μίσος σα να μην το’ μαθα ποτές ή να το ξέχασα»: ο ήρωας με σκοτωμένο μέσα του το Δήμιο, («Ύπνος των γενναίων», Ελύτης) διαγράφει το όραμα ενός κόσμου αγάπης και συναδέλφωσης. Η θυσία του θα οδηγήσει στη δημιουργία ενός κόσμου στον οποίο θα επικρατεί αγάπη, συναδέλφωση, αλληλεγγύη, δικαιοσύνη.

Θ΄ ενότητα: «Όλο...δεν καλόβλεπα»
Σ’ όλο το ποίημα διακρίνουμε μια συνειρμική απόδοση του δραματικού χρόνου. Ξεκινώντας από το παρόν άλλοτε μετατοπίζεται στο παρελθόν και άλλοτε οραματίζεται το μέλλον. Τώρα στην οριακή στιγμή του επερχόμενου τέλους, μας δίνει συνοπτικά το χρονικό της ένταξης του στον αγώνα.

«Όλο σας αποχαιρετώ, κι ακόμα στέκω σα κάτι να’ χω να προσφέρω στον κόσμο»: ο ήρωας βρίσκεται σε τραγικό δίλημμα. Από τη μια νιώθει, ότι πρόσφερε πολύ λίγα στον κόσμο και θα ήθελε να προσφέρει ακόμη περισσότερα. Εκδηλώνει για ακόμα μια φορά την υπέρμετρη αγάπη του για τη ζωή.

«Καλή λευτεριά, γιαγιά...κι ένιωσα πως της την χρωστάω»: από την άλλη όμως αναφέρεται στη στιγμή που συνειδητοποίησε το χρέος του προς την πατρίδα.
Γριά: σύμβολο του χρέους, της ιστορίας, της παράδοσης, των προγόνων. Αντιπροσωπεύει όλο τον απλό Κυπριακό λαό αλλά και τον πόθο όλων των προγόνων για ελευθερία.

«Τη λευτεριά ο καθένας μας τήνε χρωστάει σ’ όλους»: τονίζει την αναγκαιότητα της συνεισφοράς όλων στον αγώνα. Η προσπάθεια πρέπει να είναι συλλογική. Δεν μπορεί να είναι κάποιος ελεύθερος όταν η πατρίδα είναι σκλαβωμένη.

Ι΄ ενότητα: «Και όπως...στον κόρφο μου»
«ένιωθα ν’ ανεβαίνω με τ’ αμάξι μου, μαζί κι ο μέγα κάμπος της Μεσαορίας»: ο ήρωας αισθάνεται να παίρνει το δρόμο προς τον ουρανό. Υπερρεαλιστική εικόνα. Η βαθιά συνείδηση του χρέους τον πλημμυρίζει με μια υπέρτατη ευδαιμονία, ενώ αισθάνεται το γενέθλιο χώρο της Μεσαορίας να ενώνεται με το είναι του.
Η φωτιά πλησιάζει προς το τέλος και προοικονομείται το ολοκαύτωμα του.

ΙΑ΄ ενότητα: «Κι έλεγα...Γεια σας»
Σ’ αυτούς τους στίχους διαγράφεται η ανελικτική πορεία του ανθρώπου προς την αποθέωση και η αιτιολογία της θυσίας.
Ξεκινώντας από τις βιολογικές ανάγκες, τον αγώνα επιβίωσης της ανθρώπινης καθημερινής ζωής, την υλική ευμάρεια, το όραμα της ατομικής ευτυχίας, υπερβαίνει την καθημερινή έγνοια και ανεβαίνει τους αναβαθμούς της εξωτερικής και εσωτερικής ελευθερίας, φτάνει στο φυλετικό χρέος της ελευθερίας της πατρίδας και προχωρεί στον κοινό αγώνα και ταυτίζεται με την κοινωνική συνείδηση, με τη ψυχή του σύμπαντος. Έτσι ο αγώνας του ήρωα παίρνει πανανθρώπινες διαστάσεις (χρέος για τον εαυτό του, χρέος φυλετικό, χρέος οικουμενικό).

Αναλυτικά:
Α΄ αναβαθμός: Η καθημερινή έγνοια για αντιμετώπιση καθαρά βιολογικών αναγκών (τροφή, χρήματα, έρωτας)
Ατομική ελευθερία
Φράσεις: δε φτάνει το τραπέζι,
               μήτε κάμποσος παράς στην τσέπη
               μήτε το ψωμί, μήτε το φιλί

Β΄ αναβαθμός: Η προσπάθεια, ο αγώνας να ξεσκλαβωθεί η πατρίδα του.
Εθνική ελευθερία
Φράση: τραβάει...στο ξεσκλάβωμα της πατρίδας

Γ΄ αναβαθμός: Η προσπάθεια, ο αγώνας για ξεσκλάβωμα του κόσμου
Πανανθρώπινη ελευθερία
Φράση: στο ξεσκλάβωμα του κόσμου...αγάπη για όλο τον κόσμο

«Έτσι βρέθηκα σε τούτη τη σπηλιά»: η αγάπη του για τον κόσμο, ο έρωτας για την πανανθρώπινη, παγκόσμια ελευθερία τον οδήγησαν σ’ αυτή τη σπηλιά.

«το στόμιο της βλέπει ολόισια στον ήλιο»: το νόημα του αγώνα του πλαταίνει και σκεπάζει όλο τον κόσμο, φτάνει ως τον ουρανό, με τον οποίο το συνδέει το στόμιο της σπηλιάς. Ο άνθρωπος είναι πλασμένος να θρώσκει άνω, για μεγάλα ιδανικά. Γι’ αυτό και ο θάνατος του έχει σημασία γιατί γίνεται σύμβολο στο βωμό των ιδανικών. Ο ήρωας μεταβαίνει από τον αισθητό κόσμο στον υπεραισθητό, στον κόσμο της αιωνιότητας. Οδεύει προς τη φωτεινή δόξα της αθανασίας.

Ο ήλιος είναι το σύμβολο της δικαιοσύνης, της ελευθερίας, της ειρήνης, της αγάπης, της ζωής και του πολιτισμού.
Ο ποιητικός μύθος, διαγράφοντας κύκλο, ολοκληρώνεται με το μοτίβο της σπηλιάς που ταυτίζεται με το χρυσό κωνσταντινάτο-βυζαντινός απόηχος- και το καμένο στήθος και σαν ήλιος πλέον ζεσταίνει τον κόρφο του κόσμου.
Σε ολόκληρο το ποίημα εκφράζεται η γνήσια Ελληνικότητα σε μια κορυφαία ενσάρκωση της ατομικής Ρωμιοσύνης στη μορφή του ημίθεου της κυπριακής ελευθερίας που για μια ακόμα φορά αναδύθηκε «από τα κόκκαλα των Ελλήνων τα ιερά», «τις χοντρές ελληνικές κοκκάλες του».




13 σχόλια:

  1. ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΞΟΡΚΙΚΟΣ ΠΟΥ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΕ ΒΟΗΘΗΣΕΙ ΜΕ ΞΟΡΚΙΑ ΑΓΑΠΗΣ ΓΙΑ ΝΑ ΠΑΡΕΙΣ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΕΠΕΙΓΟΝΤΑ ΤΟΝ ΠΡΩΗΝ ΕΡΩΤΗ ΣΟΥ ΜΕΤΑ ΤΟ ΧΩΡΙΣΜΟ/ΔΙΑΖΥΓΙΟ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΑΝ Η ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΟΥ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΑΠΕΛΠΙΣΤΗ! ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: DR WALE ΣΕ WHATSAPP/VIBER: +2347054019402 ΕΙΝΑΙ ΣΙΓΟΥΡΑ Ο ΚΑΛΥΤΕΡΟΣ ΟΡΘΟΓΡΑΦΟΣ ONLINE ΚΑΙ ΤΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΤΟΥ ΕΙΝΑΙ 100% ΕΓΓΥΗΣΗ..
    Μετά από έξι χρόνια γάμου με τον σύζυγό μου, ο σύζυγός μου άρχισε να βγαίνει με άλλα κορίτσια και να μου δείχνει ψυχρή αγάπη, σε αρκετές περιπτώσεις με απειλεί να χωρίσει αν τολμήσω να τον ρωτήσω για την σχέση του με άλλα κορίτσια, ήμουν εντελώς συντετριμμένος και μπερδεύτηκα μέχρι που ένας παλιός μου φίλος μου είπε για έναν ξόρκι στο Διαδίκτυο DR WALE που βοηθά τους ανθρώπους με το πρόβλημα της σχέσης και του γάμου τους μέσω των δυνάμεων της αγάπης Spells. Όταν επικοινώνησα με τον DR WALE, μου είπε όλα όσα έπρεπε να κάνω και εγώ ακολούθησα όλες τις οδηγίες που μου έδωσε και έκανα ό,τι μου ζήτησε. μετά από μερικές εβδομάδες που έχουν περάσει όλα άρχισαν να αλλάζουν για το καλό μου τώρα έχει σταματήσει να βγαίνει με κορίτσια και είναι μαζί μου για τα καλά και στα αλήθεια. Επικοινωνήστε με τον DR WALE για το πρόβλημα της σχέσης ή του γάμου σας.
    Εδώ είναι η επαφή του..
    WhatsApp /Viber: +2347054019402 ή
    drwalespellhome@gmail.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΙΣΧΥΡΟΣ ΟΡΘΟΓΡΑΦΟΣ ΠΟΥ ΕΦΕΡΕ ΤΟΝ ΑΝΤΡΑ ΜΟΥ ΞΑΝΑ ΣΤΗ ΖΩΗ ΜΟΥ ΑΦΟΥ ΜΕ ΑΦΗΣΕ DR WALE WHATSAPP/VIBER : +2347054019402 Ή ΜΕΣΩ EMAIL DRWALESPELLHOME@GMAIL.
    Γεια σας φίλοι μου, θέλω να χρησιμοποιήσω αυτό το μέσο για να ευχαριστήσω τον DR WALE επειδή έφερε πίσω τον σύζυγό μου. ο σύζυγός μου με άφησε για την πρώην κοπέλα του που είχε πριν με παντρευτεί είναι μια δύσκολη κατάσταση για μένα τηλεφώνησα και τον παρακάλεσα να επιστρέψει αρνήθηκε είπε ότι δεν με αγαπά πια προσπάθησα με κάθε δυνατό τρόπο να τον πάρω πίσω όλα ήταν μάταια το είπα στη φίλη μου και μου έδωσε επαφή με τον DR WALE και του έκανα WhatsApp και του είπα το πρόβλημά μου και μου είπε τι να κάνω και το έκανα και έκανε ένα ξόρκι αγάπης που έφερε πίσω τον σύζυγο μέσα σε εβδομάδες. Εάν χρειάζεστε βοήθεια για να επανέλθετε μαζί με τον πρώην σας, συνομιλήστε με τον DR WALE μέσω WhatsApp/Viber: +2347054019402 ή drwalespellhome@gmail.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Όντας σε κακό γάμο για μερικά χρόνια λόγω του ότι το σκέφτομαι, χάνω και τη δουλειά μου, έκλαιγα μέρα νύχτα και κόντεψα να τρελαθώ. Αλλά τώρα είμαι ξανά στα πόδια μου, ευχαριστώ και τον DR WALE που μου επανέφερε την ευτυχία. Αφού διάβασα για όλα τα καλά πράγματα που έχει κάνει ο DR WALE για τους ανθρώπους, επικοινώνησα γρήγορα μαζί του και του είπα τι περνάει. Ο σύζυγός μου τότε πάντα με χτυπούσε χωρίς λόγο, πάντα προσβάλλει οτιδήποτε κάνω. Αφού είπε στον DR WALE όλα αυτά, μου έκανε ένα ξόρκι βουντού και ανακάλυψε ότι ο σύζυγός μου έβλεπε κάποιον άλλο εκτός γάμου μας, γι' αυτό γυρίζει σπίτι και έψαξε για ελαττώματα. Αλλά όλα χάρη στον DR WALE που έχει αποκαταστήσει τα πάντα ξανά στο κανονικό. Ο σύζυγός μου ζήτησε συγχώρεση από εμένα και το αφεντικό μου στον εργασιακό μου χώρο μου ζήτησε να επιστρέψω στη δουλειά. Συνιστώ επίσης τον DR WALE σε όποιον χρειάζεται βοήθεια. WhatsApp/Viber: +2347054019402 Ή E-Mail: drwalespellhome@gmail.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Γεια σε όλους, είμαι τόσο γεμάτος χαρά, χάρη στον DR WALE. Ο άντρας μου με άφησε για μια άλλη γυναίκα πριν από μερικά χρόνια και ήμουν πολύ συντετριμμένος γιατί δεν του έκανα ποτέ τίποτα, έμεινα με τα δύο μου παιδιά και μια δουλειά που πληρώνει ελάχιστα. Σχεδόν τα παρατούσα μέχρι που είδα μια μαρτυρία στο διαδίκτυο για τον DR WALE και αποφάσισα να επικοινωνήσω μαζί του. Του εξήγησα το πρόβλημά μου και με διαβεβαίωσε ότι θα δω ένα θετικό αποτέλεσμα μετά από εβδομάδες, παραδόξως ο σύζυγός μου επέστρεψε την ημέρα μετά το ξόρκι παρακαλώντας με να τον συγχωρήσω και υποσχέθηκε ότι δεν θα φύγει ποτέ. Ο σύζυγός μου έχει επιστρέψει εδώ και οκτώ μήνες και δεν είχαμε ποτέ προβλήματα, χαίρομαι που δεν αμφισβήτησα τον DR WALE γιατί σίγουρα μπορεί να λύσει οποιοδήποτε πρόβλημα με γρήγορη ανακούφιση, μπορείτε επίσης να επικοινωνήσετε μαζί του για βοήθεια τώρα στο WhatsApp/Viber: +2347054019402 ή email: drwalespellhome@gmail.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Γεια σε όλους εδώ έξω!! Η αρραβωνιαστικιά μου η λεσβία που με άφησε επέστρεψε, θέλω να μοιραστώ τη μαρτυρία μου είναι η ευτυχία μου με όλους σας σε αυτό το site, πέρυσι η Λέσβια σύζυγός μου με άφησε για μια άλλη γυναίκα, με εγκατέλειψε μόνη και μου λείπω, αφού όλα ήταν τόσο δύσκολα για μένα επειδή την αγαπώ πραγματικά τόσο πολύ, δεν έχασα την ελπίδα μου, προσπάθησα να την πάρω πίσω όταν έψαχνα στο Διαδίκτυο και διάβαζα μαρτυρίες του Dr WALE πώς βοηθούσε τους ανθρώπους να επιστρέψουν εκεί Πρώην εραστή, είχα δεν υπάρχει άλλη επιλογή από το να ζητήσω βοήθεια, επικοινώνησα με τον Δρ WALE του εξηγώ το πρόβλημά μου, ο Dr WALE Εγγύησε μου να μην ανησυχώ ότι θα με βοηθήσει να κάνω ένα ξόρκι αγάπης για ανταπόδοση, που θα φέρει πίσω τη Λεσβία σύζυγό μου και θα με διαβεβαιώσει μέσα σε ένα βδομάδα, ήταν σαν μια μαγεία η γυναίκα μου που με άφησε σίγουρα επέστρεψε, δεν μπορούσα να πιστέψω όταν άφησε την άλλη κυρία και επέστρεψε κοντά μου με τόση αγάπη και φροντίδα θα είμαστε μαζί τώρα, δεν θα το ξεχάσω ποτέ αυτό βοήθεια που έκανε ο Δρ Γουέιλ για μένα, ένα ξόρκι αγάπης που έφερε πίσω τη γυναίκα μου. Εάν είστε εδώ και χρειάζεστε βοήθεια για να επαναφέρετε τον πρώην σας, επικοινωνήστε με τον Δρ WALE μέσω αυτού του WhatsApp/Viber: +2347054019402 Ή μέσω email: drwalespellhome@gmail.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Μερικές φορές συμβαίνουν σκατά στους γάμους μας, αλλά δεν θα διαρκέσουν πάντα όταν παλεύουμε για να τους φτιάξουμε, είχα πρόβλημα με τον γάμο μου Ιούλιος 2021 ήταν μια τρομερή εμπειρία που κόντεψα να χάσω τον γάμο μου, ο σύζυγός μου νόμιζε ότι απατούσα γιατί πάντα δέχομαι κλήσεις από τη δουλειά προσπάθησα να τον κάνω να καταλάβει ότι είναι απλώς οι συνάδελφοί μου, δεν με πίστεψε ποτέ ότι υπέβαλε αίτηση διαζυγίου και τα χαρτιά είχαν βγει, ήταν σαν όνειρο για μένα, αλλά ήταν μια πραγματικότητα που έπρεπε να τον σταματήσω γιατί Τον αγαπώ, ήταν ένας όμορφος γάμος και δεν μπορούσα καν να φανταστώ να φύγω από το γάμο μου, έπρεπε να ζητήσω βοήθεια από τον DR WALE, του εξήγησα την κατάστασή μου και φυσικά με βοήθησε, μου ετοίμασε ένα ξόρκι αγάπης και με διαβεβαίωσε για ασφάλεια, Ο σύζυγός μου σταμάτησε το διαζύγιο και με αγάπησε ξανά, Γι' αυτό είμαι εδώ για να πω στους ανθρώπους για τον DR WALE και πώς με βοήθησε. Εάν αντιμετωπίζετε προβλήματα γάμου και σχέσης, επικοινωνήστε μαζί του στο WhatsApp/Viber του: +2347054019402 Ή Email: drwalespellhome@gmail.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Είμαι τόσο ενθουσιασμένος που ο κατεστραμμένος γάμος μου αποκαταστάθηκε. Ο πρώην σύζυγός μου επέστρεψε αφού άφησε εμένα και τα τρία παιδιά μας για μια άλλη γυναίκα. Ήμουν τόσο χαρούμενος που γνώρισα τον DR WALE που βοηθά πολλούς ανθρώπους να φέρουν τον εραστή τους πίσω, οπότε επικοινωνώ μαζί του για να με βοηθήσει επίσης. σύζυγος Αυτός ήταν ο τρόπος με τον οποίο ο DR WALE με βοήθησε να φέρω πίσω μου.. Ένα μεγάλο ευχαριστώ στον DR WALE γιατί ποτέ δεν πίστευα ότι ο πρώην σύζυγός μου θα επιστρέψει τόσο γρήγορα κοντά μου με το ξόρκι σου. Είσαι ο καλύτερος και ο καλύτερος στον κόσμο. Εάν είστε εδώ και χρειάζεστε πίσω τον πρώην εραστή σας ή ο σύζυγός σας μετακομίσει σε άλλη γυναίκα, μην κλαις πια, επικοινωνήστε τώρα με αυτόν τον ισχυρό εραστή. Εδώ είναι η επικοινωνία του μαζί του στο WhatsApp/Viber: +2347054019402 ή στο email: drwalespellhome@gmail.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Γεια σας θεατές στο διαδίκτυο, είμαι εδώ για να μοιραστώ τη μαρτυρία μου για το πώς με βοήθησαν να πάρω πίσω τη γυναίκα μου. Ήμουν απατεώνας και η γυναίκα μου με έπιασε πολλές φορές. Προσπάθησα να φτιάξω τον εαυτό μου και κάθε φορά κατέληγα να απατώ ξανά και ξανά. Υποθέτω ότι δεν κατάλαβα τι σήμαινε για μένα μέχρι που με άφησε μόνη. Άρχισα να βρίσκω έναν τρόπο να την επαναφέρω, αλλά τίποτα δεν φαίνεται να λειτουργεί τέλεια μέχρι που βρήκα ένα άρθρο για τον DR WALE που βοήθησε πολλούς ανθρώπους παγκοσμίως να επαναφέρουν τις σχέσεις τους. Επικοινώνησα μαζί του στον αριθμό του WhatsApp μέσω +2347054019402 και με διαβεβαίωσε ότι η γυναίκα μου θα επιστρέψει κοντά μου μέσα σε μερικές εβδομάδες με τα δυνατά μαγικά του και πλήρωσα κάποιο ποσό ευρώ για τα υλικά που χρειάζονται για την εργασία. Παραδόξως, η γυναίκα μου επέστρεψε στο σπίτι μετά από μερικές εβδομάδες λέγοντας ότι εξακολουθεί να με αγαπά και ορκίστηκα να μην την απατήσω ποτέ πια. Όλα χάρη στον DR WALE. WhatsApp/Viber: +2347054019402 ή drwalespellhome@gmail.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Καλημέρα σε όλους, είμαι εδώ για να μεταδώσω αυτά τα καλά νέα σε ολόκληρο τον κόσμο για το πώς επέστρεψα τον πρώην σύζυγό μου. Όλα ξεκίνησαν όταν ο σύζυγός μου με απάτησε με μια άλλη γυναίκα χωρίς να γνωρίζει ότι η γυναίκα είναι μάγος, η γυναίκα κάνει ένα ξόρκι στον άντρα μου που έκανε τον άντρα μου να αλλάξει τα συναισθήματά του για μένα και τα παιδιά και διέλυσε τον πενταετή γάμο μας. Ήμουν μπερδεμένος και αγχωμένος από τους πόνους της ανύπαντρης μητέρας, έτσι τηλεφώνησα σε μια φίλη και της εξήγησα τις προκλήσεις του γάμου μου, μου έδωσε οδηγίες και με οδήγησε να επικοινωνήσω με αυτόν τον σπουδαίο ισχυρό ξόρκι που ονομάζεται DR WALE, Ο κύριος λόγος για τον οποίο έδωσε οδηγίες να επικοινωνήσω με την DR WALE ήταν επειδή τον τελευταίο καιρό έχει διαβάσει μερικές μαρτυρίες στο διαδίκτυο που κάποιοι έχουν γράψει για τον ισχυρό ξόρκι DR WALE και ήμουν τόσο ευχαριστημένος και αποφάσισα να ζητήσω βοήθεια από αυτόν, πράγμα που έκανε τέλεια δουλειά κάνοντας ένα ξόρκι στον άντρα μου και χρησιμοποιώ τις δυνάμεις της άλλης γυναίκας που τον έκαναν να επιστρέψει σε μένα και να εκλιπαρεί για συγχώρεση. Δεν θα σταματήσω να δημοσιεύω το όνομά του στο διαδίκτυο λόγω της καλής δουλειάς που κάνει. Για όλους με προβλήματα γάμου, ζητήματα διαζυγίου, χαμένο εραστή ή οποιοδήποτε θέμα που σχετίζεται με τη σχέση, μπορείτε να επικοινωνήσετε με το WhatsApp/Viber: +2347054019402 ή με email: drwalespellhome@gmail.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Είμαι από εκείνους τους ανθρώπους που είπαν: «Δεν θα τηλεφωνήσω ποτέ σε μέντιουμ ή μάγο ή οτιδήποτε άλλο» για να με βοηθήσει με τα προβλήματά μου λιγότερο από όλα τα ερωτικά μου προβλήματα, αλλά έφτασα στο σημείο όπου ήξερα ότι χρειαζόμουν κάποια καθοδήγηση, και Είμαι τόσο χαρούμενος που βρήκα αυτόν τον άνθρωπο που ονομάζεται DR WALE. Όταν παραλίγο να χάσω τη γυναίκα μου σε έναν από τους ηλίθιους καβγάδες μας (με χώρισε) νόμιζα ότι είχα χάσει τα πάντα. έκλαιγα όλη μέρα και σκέφτομαι ότι δεν θα ξανάρθει ποτέ ξανά κοντά μου. Διάβασα τόσες πολλές μαρτυρίες για το ξόρκι αγάπης του DR WALE, πώς βοήθησε να φέρει πίσω τον πρώην εραστή. Του στέλνω γρήγορα WhatsApp και επίσης παίρνω πίσω τη γυναίκα μου με το ξόρκι της αγάπης του. Και όταν ήμουν πιο απελπισμένος, δεν με εκμεταλλεύτηκε. Προσφέρατε μια πολύ καλή υπηρεσία για ένα άτομο που έχει πραγματική ανάγκη. Δεν ξέρω πώς το έκανες ή πώς λειτουργεί αυτή η μαγεία, αλλά το μόνο που ξέρω είναι ότι ΔΟΥΛΕΥΕΙ!! Η γυναίκα μου και εγώ είμαστε ξανά μαζί ευτυχώς και θα είμαι πάντα ευγνώμων στον DR WALE. Επικοινωνήστε μαζί του μέσω WhatsApp/Viber: +2347054019402 ή Email Ή Email: drwalespellhome@gmail.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Δεν μπορώ να ξεχάσω πώς ο DR WALE με βοήθησε να αποκαταστήσω το γάμο μου μετά από εννέα μήνες χωρισμού με τη γυναίκα μου λόγω καυγά και εκείνη έφυγε και δεν επέστρεψε ποτέ ξανά κοντά μου, έκανα τόσα πολλά για να την πάρω πίσω, αλλά τίποτα δεν λειτούργησε μέχρι είδα ένα σχόλιο στο διαδίκτυο όταν κάποιος κατέθεσε πώς ο DR WALE τη βοήθησε να αποκαταστήσει τον σύζυγό της και έτσι επικοινώνησα μαζί του μέσω του WhatsApp και αφού έγραψα το πρόβλημά μου με διαβεβαίωσε ότι θα με βοηθήσει να επιστρέψω με τη γυναίκα μου μέσα σε λίγες μέρες αφότου έκανε το ξόρκι της αγάπης, και αφού έκανε το ξόρκι, η γυναίκα μου επέστρεψε στο σπίτι και παρακάλεσε ότι λυπόταν πολύ σήμερα που επέστρεψα με τη γυναίκα μου και είμαστε και οι δύο ευτυχισμένοι και ζούμε ξανά μαζί. Ξέρω ότι υπάρχουν πολλοί άνθρωποι εκεί έξω που θέλουν να πάρουν την αγάπη τους πίσω, επικοινωνήστε με τον DR WALE γιατί είναι η τέλεια απάντηση στο πρόβλημά σας τα στοιχεία επικοινωνίας του είναι: WhatsApp/Viber/Telegram: +2347054019402 ή drwalespellhome@gmail.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Δεν θα ξεχάσω ποτέ τη βοήθεια που μου προσέφερε ο Δρ Ουέιλ και το έβδομο πνεύμα όταν είχα ένα πρόβλημα με τον γάμο μου. Είμαι παντρεμένος εδώ και έξι χρόνια και με τον άντρα μου αγαπάμε πολύ ο ένας τον άλλον. Μετά από τρία χρόνια γάμου ο άντρας μου άλλαξε ξαφνικά, είχε σχέση με μια κυρία έξω, το παρατήρησα τότε προσευχόμουν για θεϊκή παρέμβαση. Το πράγμα έγινε πιο σοβαρό που έπρεπε να το συζητήσω και με τη φίλη μου, προσευχήθηκα όμως ο άντρας μου να μην εγκαταλείψει την παράξενη γυναίκα. Ο άντρας μου μόλις ήρθε σπίτι μια μέρα. Πήρε μερικά ρούχα και άφησε εμένα και τα παιδιά για την ερωμένη του. Εκείνη τη στιγμή ήμουν μπερδεμένη μη γνωρίζοντας τι να κάνω ξανά γιατί έχασα τον άντρα μου και τον γάμο μου επίσης. έψαχνα για βοήθεια στο Διαδίκτυο, είδα πολλούς ανθρώπους να μοιράζονται μαρτυρία για το πώς ο DR WALE και τα επτά πνεύματα τους βοηθούν με τα συζυγικά τους προβλήματα, έτσι επικοινώνησα μαζί του μέσω του WhatsApp +2347054019402 και του είπα το πρόβλημά μου και μου είπαν να να είστε ήρεμοι που ήρθα στο σωστό μέρος όπου μπορώ να το επιστρέψω στον άντρα μου μέσα στις επόμενες είκοσι μία ημέρες. Μου είπε τι πήγε στραβά με τον άντρα μου και πώς συνέβη. ότι ο γάμος μου θα αποκατασταθεί. Προς μεγάλη μου έκπληξη Πριν από τις είκοσι μία μέρα ο άντρας μου ήρθε στο γραφείο μου παρακαλώντας με γονατιστός να βρω ένα μέρος στην καρδιά μου να τον συγχωρήσω. Δεν μπορούσα να πιστέψω στην αρχή νόμιζα ότι ονειρευόμουν. Ο σύζυγός μου υποσχέθηκε ότι δεν θα με απατήσει ποτέ ξανά και επιστρέψαμε πιο ήρεμοι και ευτυχισμένοι μαζί. φίλοι μου που διαβάζουν αυτό τώρα, η περίπτωσή σας δεν είναι και η χειρότερη, γιατί δεν κάνετε μια δοκιμή στον DR WALE και τα επτά πνεύματα.. Κάνουν εκπλήξεις.. Ξέρω ότι δεν θα το μετανιώσετε. Μπορεί να φτιάξει τη σχέση σας με τον πρώην σύντροφό σας. Ευχαριστώ τον Θεό που χρησιμοποίησε τον DR WALE για να σώσει τον γάμο μου. επικοινωνήστε μαζί του μέσω WhatsApp/Viber: +2347054019402 ή email: drwalespellhome@gmail.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Είμαι εδώ για να δώσω μαρτυρία για το πώς πήρα πίσω τον άντρα μου. Ο άντρας μου με άφησε χωρίς λόγο πριν από τέσσερα χρόνια. Μετακόμισε με μια άλλη γυναίκα, ένιωσα να αυτοκτονήσω, η ζωή μου έγινε πολύ πικρή και θλίψη. Στη συνέχεια, μια μέρα, ένας φίλος μου μου είπε για έναν εξαιρετικό ξόρκι που είναι πολύ καλός και είπε ότι του έδωσε κάποιους τυχερούς αριθμούς που έπαιξε σε μια κλήρωση και κέρδισε. Τελευταία φορά που έλεγξα ήξερα ότι τα πράγματα δεν πήγαιναν καλά για τον φίλο μου πριν, οπότε όταν μου είπε ότι το ξόρκι τον βοήθησε να κερδίσει, πίστεψα τα λόγια του. Μου είπε ότι ο DR WALE θα φέρει πίσω την ευτυχία μου χωρίς να κοιτάξω πού αλλού μπορώ να απευθυνθώ στον DR WALE. Χρησιμοποίησα το ξόρκι που μου έδωσε και μέσα σε μια εβδομάδα αργότερα έλαβα μια κλήση από τον αγαπημένο μου σύζυγο. Μου ζήτησε συγγνώμη και επέστρεψε σε μένα. Μου έδωσε ακόμη και μερικά γλυκά δώρα ως μέσο αποζημίωσης. Είμαι πολύ χαρούμενος τώρα. Σας ευχαριστώ DR WALE, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί του μέσω
    WhatsApp/Viber/Telegram: +2347054019402 ή email: drwalespellhome@gmail.com
    Μπορεί να λύσει οποιοδήποτε πρόβλημα όπως π.
    (1) Αν θέλεις τον πρώην σου πίσω.
    (2) χρειάζεστε διαζύγιο στη σχέση σας.
    (3) Θέλετε να προωθηθείτε στο γραφείο σας.
    (4) Θέλετε γυναίκες και άνδρες να τρέχουν πίσω σας.
    (5) Αν θέλεις παιδί.
    (6) Θέλεις να είσαι πλούσιος.
    (7) Θέλετε να δέσετε τον άντρα και τη γυναίκα σας για να είναι δικοί σας για πάντα.
    (8) Εάν χρειάζεστε μια οικονομική θέση.
    (9) Μπορεί να σε κάνει έγκυο.
    (10) Μπορεί να σας θεραπεύσει από οποιεσδήποτε ασθένειες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή