Για την ορθότητα και βαθμολόγηση της περίληψης, έχω υπόψη μου τα ακόλουθα 8/8 μονάδες :
Ι. Περιεχόμενο: 5/8
Θετικά στοιχεία θεωρούνται:
Ø Η σύλληψη του νοηματικού κέντρου του κειμένου.
Ø Η επιλογή των σημαντικών ιδεών-πληροφοριών του κειμένου.
Ø Η πληρότητα κατανόησης του κειμένου.
Αδυναμίες θεωρούνται:
Ø Η απόκλιση από το νοηματικό κέντρο του κειμένου.
Ø Η επιλογή δευτερευουσών ιδεών-πληροφοριών σε βάρος των κύριων-σημαντικών.
Ø Η ατελής (μερική) κατανόηση του κειμένου.
Ο αριθμός λέξεων της περίληψης πρέπει να είναι πάνω ή κάτω από το 10% του ορίου των λέξεων που ζητήθηκε.
Για υπέρβαση του ορίου των λέξεων κατά 25% αφαιρείται 0.5 μονάδα. Για υπέρβαση 100% αφαιρούνται 2 μονάδες.
ΙΙ. Η γλώσσα και η έκφραση της περίληψης: 1/8
Θετικά στοιχεία θεωρούνται:
Ø Η χρήση του κατάλληλου ύφους για τη συγκεκριμένη μορφή κειμένου (πληροφοριακό ύφος).
Ø Η ικανότητα πύκνωσης του κειμένου μέσα από διάφορες τεχνικές (γενίκευση, αναδιατύπωση κτλ.).
Ø Η ορθή χρήση της γλώσσας στο επίπεδο της ορθογραφίας, της στίξης, της σύνταξης και του λεξιλογίου.
Αδυναμίες θεωρούνται:
Ø Η αξιολόγηση με την άσκηση άμεσης ή έμμεσης κριτικής-σχολιασμού στις
ιδέες-πληροφορίες του κειμένου.
Ø Η αυτούσια-στείρα μεταφορά λέξεων και φράσεων του αρχικού κειμένου
στη περίληψη.
Ø Οι αποκλίσεις από τους κανόνες της Νεοελληνικής Γραμματικής και του
Συντακτικού της Νέας Ελληνικής στην ορθογραφία, στη στίξη, στη
σύνταξη και το λεξιλόγιο (επαναλήψεις, ασάφειες, έλλειψη ακριβολογίας
κτλ.).
Για κάθε 6 ορθογραφικά λάθη αφαιρείται 0.5 μονάδα και 0,5 μονάδα για κάθε 4 συντακτικά λάθη
ΙΙΙ. Η δομή του περιληπτικού κειμένου: 2/8
Θετικά στοιχεία θεωρούνται:
Ø Η ικανότητα παρακολούθησης ή αναδιοργάνωσης της δομής του αρχικού
κειμένου και η παρουσίαση με λογική ακολουθία των βασικών ιδεών.
Ø Η σύνταξη ενός κειμένου με ομαλή ροή και συνοχή.
Ø Η επιτυχής χρήση των διαρθρωτικών λέξεων ή φράσεων.
Αδυναμίες θεωρούνται:
Ø Η τυποποιημένη μεταφορά της πορείας του αρχικού κειμένου που οδηγεί σε μακροσκελή περίληψη.
Ø Η άτακτη παράθεση των ιδεών-πληροφοριών του κειμένου.
Ø Η έλλειψη συνοχής και αλληλουχίας μεταξύ των μερών-προτάσεων της
περίληψης.
Για απλή αντιγραφή από το κείμενο χωρίς σύνδεση δεν δίνονται καθόλου μονάδες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου